lørdag 12. mars 2011

Bruker du vaskemaskinen til å rydde med?

I den nyeste utgaven av Foreldre og barn (som var medbrakt i kofferten), vises det til en masteravhandling som har redegjort for at det i dag er vanlig å "rydde med vaskemaskinen". I stedet for å bruke tiden på å sortere skitne klær fra de rene, brukes tiden på andre ting som ansees som å være mer verdifull, som det å tilbringe tid med familien. Spesielt gjelder dette småbarnsfamilier, og særlig de som bor i leilighet. I gjennomsnitt blir det hevdet at vi i dag bruker vaskemaskinen 8 ganger i uka, mot to ganger i de glade seksti-åra. Jeg innrømmer at jeg er en som rydder med vaskemaskinen! Vaskemaskinen går i gjennomsnitt en gang om dagen, om ikke mer, når vi er hjemme i den under 80 kvadratmeter lille leiligheten.

Snille "fru Sigi" leverte nyvasket tøy på døra.

Her i Corralejo ble jeg lovet at det var vaskemaskin i leiligheten. Skuffelsen var rimelig stor når vaskemaskinen (som skulle ha stått ved siden av dusjen, og som vi også hadde tenkt å bruke som stellebord), var byttet ut med et badekar. Lureri, tenkte jeg irritert, og sutret til mannen. Snille fruen til Sigi (husverten), sa derimot at jeg kunne benytte vaskemaskinen i surfeklubben så mye jeg ville, og den tar hele 7 kilo...
Her ser dere litt av den lille hagen vår også...

Som en ekte nordmann, er jeg rimelig reservert og vil helst ikke spørre andre om hjelp, vil helst rydde i mitt eget rot, og helst vaske mine egne klær. På ti dager har jeg vasket klær bare én gang, og tiden er i hvertfall skrudd tilbake til 40-tallet. Og like lykkelige er vi, med klær som brukes mer enn én gang...

 ...Om jeg nevner at leiligheten blir vasket to ganger i uka, og at det er inkludert i prisen, blir dere vel bare misunnelige...*blinke*.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar