fredag 14. januar 2011

Sinnataggen (e)

Forløpet til da prinsessen "ble til" sinnataggen, var da storesøster våknet klokken 07:00 i dag tidlig. I det jeg løfter henne ut av sengen, sier jeg som følger: "Storesøster, ta av deg klærne, du skal i barnehagen i dag...". Storesøster svarer: "Vil ikkje i barnehagen, vil være hjemme med mamma". Jeg så for meg aaaalt det som jeg hadde tenkt å benytte min "fritid" på i dag, og sa "Ja, du kan spise frokost hjemme, men så skal du i barnehagen.". TV`en blir slått på, brødskiver servert..."Mamma, eg vil ha juice..." kommer det fra storesøster, mens hun sitter på sin rosa prinsesse-stol, med brødskivene foran seg og øynene rettet mot TV`en (NRK super).

Jeg svarte; "vi har ikke juice, du kan få melk eller vann". Juicen storesøster sikter til, er egentlig en mugge med gul saft fra dagen før som står på kjøkkenbenken, og i mitt hode skal ikke små prinsesser drikke saft til frokost. "Vil ha juice", setningen blir gjentatt som et ekko, og sutring fyller rommet. Døra åpnes, og inn kommer pappa`n. Han sender meg et strengt og irritert blikk som sier: "Hvorfor godtar du denne oppførselen?". Han tar bastant prinsesse-koppen med melk, og setter den på kjøkkenbenken, og sier: "Ja, men da får du ingenting å drikke". Et krise-hyl kommer fra den rosa prinsesse-stolen, som forøvrig bærer en vakker liten treåring med lange øyevipper, som enda ikke har tatt av seg nattdrakten... Ingen vei tilbake, raserianfallet er i gang. Pappa`n bærer prinsessen ut på badet, klokken er tross alt ikke åtte enda, og naboene ligger kanskje fremdeles og sover. Mamma`n sitter i sofaen på stuen med skyldfølelse for å ikke være streng nok. Det blir stille på badet. Pappa`n og prinsessen kommer ut, og jammen meg ser de ikke ut som at de også har det litt kjipt. Pappa sier; "Eg får så dårlig samvittighet, men eg kan jo ikkje gi meg". Prinsessen sier; "sint på pappa, - eg - sint på pappa".

Storesøster setter seg igjen på den rosa prinsesse-stolen, spiser skiven som ligger på fatet, og drikker melken i koppen. Når hun er ferdig, går hun ut på badet og tar av seg klærne. Nye klær blir funnet frem, hun går ut døra uten protest, setter seg i bilen med smokken i munnen, og er eksemplarisk når vi kommer inn i barnehagen.

Når jeg igjen sitter i bilen, kommer skyldfølelsen over å ha levert storesøster i barnehagen. Når jeg kommer hjem påpeker pappa`n at han er lei seg for at han må være så streng, og påpeker at jeg må skjerpe meg... Og det skulle ikke forundre meg om prinsessen i barnehagen også har litt dårlig samvittighet. Bare lillesøster har gått glipp av hele sulamitten, der hun har ligget i vuggen og sovet søtt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar