søndag 9. januar 2011

Å spy i barnehage-garderoben...

Julen var ikke ryddet bort en gang før jeg torsdag i forrige uke ble møtt av følgende haste-beskjed da jeg skulle hente storesøster i barnehagen: Mamma - bæsje! Hun har nettopp begynt å bæsje på doen, så jeg fulgte henne inn til mini-doen som de har i barnehagen. Det kom ingenting, men lukten fra bleien var velkjent. Sukk. En samtale med en av assistentene utenfor, konkluderte med at hun kunne komme i barnehagen i morgen om dette ikke utviklet seg.

Okei - vi gikk ned i garderoben. En av de andre foreldrene kommenterer at storesøster ser litt trøtt ut. Ja, jeg tror hun er litt dårlig, svarer jeg. DET TROR JEG OGSÅ, svarer foreldren. Jeg kaster et blikk ned, og oppdager hvorfor. Tafatt og handlingshemmet står jeg i garderoben og ser på at oppkast pynter på gulvet, og ikke minst både klær og sko. Heldigvis har en av de andre foreldrene gitt beskjed til personalet, og to av personalet kommer ned og vasker gulv, mens jeg forsøker å få orden på både tanker, unge og klær. Lukten av sprit fyller lokalet. En ganske så gravid dame viker unna, mens hun holder seg for nesen. Stakkars, tenker jeg. Tenk om oppkast skal fylle hennes hus også, tenker jeg, mens vage minner om egen graviditets plager svirrer i hodet.

JEG HATER OPPKAST! Og hva gjør man med en unge som spyr? Tenkte med skrekk på sofa, madrasser osv. Løsningen ble en oppblåsbar Dora-stol (ref. barne-TV), som hun hadde fått til jul. Den var god å sitte i, lett å vaske - bare til å "hive" i dusjen:) - Og ikke minst en bøtte, hehe.

Storesøster ble bedre og lillesøster ble syk. Hva gjør man med en tre måneders baby med omgangssyke?? Jeg ringte legevakten for et lite lynkurs. Feberkramper, jaha, ikke feber-nedsettende før tempen når minst 39 grader. Noen bruker også kalde omslag... amme lite om gangen, men ofte. Som sagt som gjort: Lillesøster fikk feber-nedsettende to ganger, akkurat da tempen nådde 39 grader. Og hun fikk mange kalde kluter på pannen. Stakkars liten ble bedre etter et langt døgn.

Trenger vel ikke å nevne at leiligheten står på hodet... Har hørt at to er mer arbeid enn en, mens tre ikke spiller noen rolle om man har to... Begynner å erfare det første poenget, etter bare tre måneders erfaring;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar