tirsdag 25. september 2012

Barna lærer spansk - 3 søte historier

-1-
Storesøster løper inn med pengene i hånden.
Inn til isboksen.
Stiller seg i køen for å betale.
To is.
Hun holder hånden med pengene utstrakt til ekspeditøren lenge før det er hennes tur.
 
Lillesøster og jeg venter utenfor den lokale spanske dagligvaren.
Plutselig ser jeg munnen til storesøster bevege seg.
Ekspeditøren lyser opp, og menneskene bak henne i køen smiler sjarmert.
 
Hæ! Snakker hun spansk??
Jeg står forundret utenfor.
Kjenner at stoltheten er på vei ut av kroppen.
Ukontrollerbar.
 
Dette var første gangen jeg skjønte at storesøster kunne bittelittegranne mere spansk enn meg... Ja- og pappa`n.
 
På en av mange strender.
 
-2-
"Gracias" (takk) kommer det ut av storesøsters munn
(fire og et halvt år).
Servitøren har nettopp overrakt henne en is.
"Gracias" kommer det fra lillesøsters munn rett etterpå (nesten to år).
Hun fikk også is.
 
Pappa`n og mamma`n veksler fornøyde blikk.
"Gracias" er et av lillesøsters første ord.
Hun kan enda ikke snakke.
 
Klasserommet til storesøster.
 -3-
Foreldrene venter i spenning utenfor den høye skoleporten.
Lyden av stemmene stopper liksom litt opp hver gang en ny skoleklasse kommer ut av klasserommet.
Elevene går i kø.
Setter seg langs veggen,
til læreren gir dem tilatelse til å gå foreldrene i møte.
 
Da det var storesøsters tur, holdt læreren henne i hånden.
Fulgte henne bort til meg,
mens hun "fanget" en av "portdamene" i samme slengen.
"Portdamen" kan litt engelsk.
"Hun sier ingenting", sa læreren.
"Hun forstår alt, men nekter å snakke til meg!"
Læreren virker fortvilt.
 
Jeg konfronterer storesøster.
Hun ser redd ut.
"Læreren er skummel", sier hun.
Dette var tirsdag.
 
Selv om storesøster ble lovet premie,
kom det intet spansk ord ut av munnen de kommende dagene.
Selv ikke da jeg sa at hun kunne snakke norsk.
 
Fredag.
Læreren gir storesøster tilatelse til å gå til meg.
Pappa`n er i Norge, og jeg har lillesøster på armen.
Akkurat i det vi snur ryggen til, og er i ferd med å gå ut porten.
Da kommer det et høyt og tydelig
"ADIOS" (ha det),
fra storesøsters munn.
 
Læreren snur seg.
Kommer løpende.
Kysser storesøster på hodet.
Mange ganger!
Storesøster smiler.

Og vi var klare for helg!

 

1 kommentar:

  1. Tusen takk ;)
    Kjenner igjen den følelsen når ungene har lært seg språket, stolt er bare forbokstaven :) Snart har dere privat tolk :) Kos dere videre i varmen. Flotte innlegg du har ;)

    Klem

    SvarSlett