onsdag 12. januar 2011

Skolebøker, zumba og Ingrid Betancourt

Jeg leverte storesøster i barnehagen i dag, og fikk endelig litt alene-tid i heimen sammen med lillesøster. Eller det vil si; alene-tid i stova. Mannen har så og si vært sengeliggende i hele dag, med - jo nettopp - omgangssyke. Får håpe at jeg slipper unna denne gangen! Jeg fikk lest to kapitler av pensum, mellom amming og bleieskift.

Even Silence has an EndI det jeg skulle slå på min daglige dose "zumba", ble jeg stående å se på "husmorshowet" til Oprah Winfrey. Dagens gjest var den fransk-colombianske politikeren Ingrid Betancourt, som fortalte en svært gripende historie om hennes seks og et halvt år i fangenskap i den columbianske jungelen. Hun ble bortført av den venstre-ekstreme terrororganisasjonen FARC den 23. februar i 2002. Etter flere rømningsforsøk, ble hun funnet og sluppet fri av colombianske sikkerhetsstyrker den 2. juli 2008. Hun har to barn, som i det lengste ikke fikk livstegn fra sin mor på fire år. Hennes far lå på dødsleiet da hun ble kidnappet, og en av hennes største sorger er å ikke å ha vært til stede da han døde, en måned etter at hun ble bortført. Veldig gripende historie. Det har blitt gitt ut to bøker i relasjon til denne hendelsen (som jeg har fått med meg). Den første boka heter "Brev til mor", og ble utgitt i 2008. Boka er basert på et brev fra Betancourt adressert til hennes barn, da hun fremdeles var i fangenskap, samt barnas svar i brevform. Den andre boka, "Even Silence Has an End" ble utgitt i 2010. Denne boka er en beskrivelse av hennes opplevelser fra hennes seks og et halvt år i fangenskap. Den er foreløpig bare utgitt på engelsk, men ryktene skal ha det til at den kommer ut i norsk utgave i februar i år. Jeg har veldig lyst til å lese boka, men har ikke bestemt meg for om jeg skal lese den på engelsk eller norsk. Veldig greit å lese bøker på forfatternes egne språk. Men også deilig å bare lese på norsk, uten å konstant måtte oversette eventuelle "ukjente" ord. Forfatteren har derimot valgt å ordlegge seg enkelt, selv om skildringene er sterke. Gleder meg.

Du kan forresten kjøpe den engelske utgaven av boka her på Bokklubbens nettsider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar