søndag 9. januar 2011

Vannkopper = gråt og kløe

Dagen etter et familiebesøk i slutten av året 2010, får jeg en bekymret telefon fra min kjære søster: Duhh - jeg har en dårlig nyhet til deg; ungene har fått vannkopper. Jaja, sa jeg - og tenkte at det går sikkert fint. Sikkert greit å bli ferdig med det.

Ca. en uke etter, gjorde vi oss klare til å gå i et bursdagsbesøk til bestevenninnen til storesøster i barnehagen. I det jeg kledde på storesøster kjente jeg en nupp på ryggen hennes, hmm...hva var det? Tanken forsvant like fort som den kom.

I selskapet gjorde pappa`n meg oppmerksom på to prikker i ansiktet hennes. Jeg la sammen to og to, eller nærmere bestemt en og to - tenkte stille mitt, men håpte at jeg tok feil. Storesøster kunne ikke gå i barnehagen dagen etter, og jeg måtte, passe flau, overbringe beskjeden til foreldrene til de andre tre barna som hadde vært i selskapet: Storesøster hadde fått vannkopper!

Den neste uka var preget av mye kløing og gråt. Vi kjøpte sprayen "A-Derma Cytelium" for å dempe kløen. Denne sprayen ble ikke populær, så det endte med at kroppen pent var nødt til å håndtere vannkoppene selv. Vi forsøkte ikke hvitvask, siden vi hadde hørt at sprayen var bedre.

Storesøster var så vidt friskmeldt og tilbake i barnehagen, da vi fikk vite at en av de andre barna nå hadde fått vannkopper. Da jeg samme dag skulle hente henne i barnehagen, hadde personalet hengt opp en advarsel om vannkopper på døra. Jeg krympet meg litt...en uke til jul - stakkars dem som skulle bli så uheldige å bli smittet!

Foreldrene til barnet som jeg vet at ble smittet gav følgende råd: De gav barnet en halv Zyrtec morgen og kveld. Dette er allergitabletter som kan kjøpes uten resept på apoteket. Om rådet følges, er det på eget ansvar:)

Jeg mener selv at lillesøster også fikk vannkopper. I hvertfall i følge legens beskrivelse: Prikk - blemme- sår. Hun fikk under ti små prikker, små nupper som deretter ble til små røde merker/skorper. Alt var over på et døgn. En blodprøve kan vise om dette var vannkopper eller ikke. Noe vi vil vurdere å gjøre senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar