onsdag 20. april 2011

Tre år og hull i ørene!

Jo da, jeg forstår at jeg nå kanskje blir lagt for hat, får en dose skeptiske blikk, eller kanskje kvinnegruppa Ottar ringer på døra? Storesøster har nemlig fått hull i ørene, og det i en alder 3 år og 3 måneder!

Min mors kommentar, da jeg hørte om hva hun syntes om ideen var: "Er det du eller storesøster som vil mest", og så fniste hun litt, da... - men - jeg hørte klart og tydelig den skeptiske undertonen. Min mor jobber i barnehage, og kom med flere skumle eksempler: Storesøster kan rive den ut selv, dobben kan henge seg opp i barnehagen osv. Jeg søkte på nettet, og fant flere diskusjonsforum, hvor det blant annet ble beskrevet historier om at øredobben hadde vokst inn i huden fordi at foreldrene (selvsagt fikk pappa`n skylden), hadde glemt å snurre øredobben rundt daglig. Men hva gjør man med en standhaftig tre-åring som maser - og maser - og maser, om å få hull i ørene. "Auu`a" beskrev jeg, mens jeg knep henne litt i øreflippen, for at hun skulle forstå. Jeg viste henne video`er på you tube, slik at hun skulle forstå hva hun egentlig ville ha. Slik som blant annet denne:




Vi gikk til frisøren tre-fire ganger for å se på pistolene, øredobber ble valgt, hun satte seg i stolen...men, - nei. Det ble litt for skummelt, gitt. Både far og jeg begynte å bli litt lei av det evige maset om hull i ørene. Og bestemte at hun i hvertfall måtte vente til etter at vi kom hjem fra Fuerteventura. Den første måneden gikk, og det virket som at storesøster hadde glemt alt om øredobber. Derimot ville hun til frisøren for første gang.  Og det skulle hun selvsagt få lov til. Skjønner jo godt at mine klippe-ferdigheter ikke lenger tilfredstiller de fjonge forventningene til en kravstor tre-åring! Frisøren fikk slippe til på en betingelse; at den skumle svarte hårføneren ved siden av speilet ikke ble tatt i bruk.


Storesøster til frisøren for første gang. Men den svarte hårføneren er skummel!
Jeg i bakgrunnen med kameraet;)
Vakker og nyklippet så storesøster seg selv i speilet: "Hull i ørene...Vil ha hull i ørene"! Det hjalp ikke med et dypt sukk fra meg. Her i Fuerteventura har nesten alle små-jenter fra nyfødt - og oppover, hull i ørene (det blir tatt hull på fødeavdelingen). Jeg forhørte meg med frisøren, og turen bar direkte til Pharmacia (apoteket). Far kom oss i møte, og familien gikk samlet, - både skeptiske og forventingsfulle inn på apoteket. Var det nå det store øyeblikket skulle komme? Apotekaren, en mann, kom målbevist bort til oss med dobber og pistol. Her var det ingen diamant-blomster å velge mellom. Bare to, små. hvite diamanter. Jeg spurte om han tok hull i begge ørene på en gang (det gjør de nemlig i Norge). Han svarte "nei", og jeg håpte inderlig at storesøster skulle ta til fornuft, -også denne gang....

... Og det gjorde hun! " Nei", sa hun med tydelig røst. Vi voksne lo litt oppgitte, slik som vi pleier, ristet på hodet litt lettet, og tok storesøster med oss ut igjen. "Kom no, no skal vi hjem", sa vi til storesøster.

Storesøster viser stolt frem hullet i øret:)

Storesøster så på oss med store, bestemte blå, gule og brune øyne. Hun blafret nesten ikke med de lange øyenvippene: "Hull i ørene", kom det, meget bestemt! Far og jeg vekslet noen blikk. Dette ble litt pinlig, vi kunne vel ikke gå inn en gang til. Og sa til storesøster at vi skulle gå til neste apotek. "Nei", sa storesøster igjen... "Javel da", sa far og jeg, mens vi fulgte storesøster inn døra en gang til. Apotekaren så oss, viftet med pekefingeren til storesøster, og sa "no, no, no"! Storesøster så på ham, mer bestemt enn noen gang. Jeg tok henne på fanget, apotekaren gjorde klart utstyret i en fei. Spray`et ørene med noe som avkjølte ørene ganske godt. To prikker ble tegnet, og han ba om tillatelse fra en meget tvilsom og nervøs mamma. Der var det første hullet tatt. "Au" kom det fra en meget overrasket, men smilende storesøster. Hun rørte seg ikke. Jeg snudde meg vekk igjen, og TA DA! To fine huller i ørene til storesøster.

Rense-middelet, som jeg er sikker på at
 inneholder den gode, gamle jod`en.

Jeg brukte resten av dagen på å vurdere om jeg var fornøyd med hullene`s plassering, og ikke minst til å roe ned nervene. Det tok på for en mor å se på at datteren tar hull i ørene! Nå har det gått en liten uke, og vi skal snart finne nye, og barnehage-praktiske øredobber...

PS. Tante-ungen ble en stor prins på hele 4,5 kg!
God Påske til dere der hjemme!


3 kommentarer:

  1. Frøkna her i huset fikk også hull i ørene som 3-åring. Men de har grodd igjen nå... for å skyte hull var nemlig greit nok, men å slippe til med pyrisept og bomull, eller bare det å få lov til å vri dem rundt - NO WAY!!! Så til slutt måtte vi ta dem ut...litt trist, synes jeg da! Hun var jo så søøøøt med dem! :P

    SvarSlett
  2. Det var litt av en prosess for hull i ørene!
    Tenker snuppa di er bra fornøyd nå som hun både har hull i ørene og har styrt mamma og pappa akkurat som hun ønsker og vil.

    Vet du hvorfor det er vanlig å få hull i ørene allerede på barsel? Det høres rart ut, da jeg trodde det bare ble gjort medisinske prosedyrer der.

    Fortsatt god ferie! :)

    SvarSlett
  3. Jeg fikk hull i ørene (uten at jeg selv husker det selvsagt) i en alder av to. Men vi har som dere, bestemt oss for å vente, til de ber om det selv. Hun ble sikkert kjempefin og selvfølgelig veldig stolt. Kan tenke meg hun ble fin. Lykke til med rensingen, det går nok kjempe fint!

    SvarSlett