mandag 1. oktober 2012

Da den "falske sorte enke" banket på min dør

Vel hjemme etter endt skoledag,
var vi klare for å gå til lekebutikken.
Lekebutikken som ikke selger driit som "kinabutikkene" gjør,
men skikkelig kvalitetsleker som vi får kjøpt i Norge.
 
Google "false black widow", og du får mer info.
Inngangsdøra var lukket (og låst),
men jeg hadde glemt noe (som vanlig).
Måtte inn en gang til.
 
Det var da jeg så den lille "bylten",
i det ene hjørnet, akkurat ved siden av inngangsdøra.
Edderkopp!
 
Edderkoppene her er som regel spinkle,
enten om de er små eller store.
Når jeg vasker gulvene hender det at jeg ser noe bittesmått,
 som løper sin vei fra en krok.
Og da lar jeg den bare løpe.
 
Men denne var annerledes.
Større og kraftigere.
 
Noe sa meg at denne ikke burde være i nærheten av huset,
og jeg begynte å flytte på den ved hjelp av en lekerive.
En slik som følger med når du kjøper bøtte og spade til sandkassen.
 
Den ruller rundt,
ett skritt nærmere porten.
Dytt.
Den flakser liksom i luften.
Redd den treffer meg!
Lillesøster skjønner "alvoret",
trekker seg unna.
Dytt!
Den flakser enda en gang.
Kommer seg på beina,
stiller seg mot meg.
Klar for fight liksom!
 
Dytt-dytt.
Den er ute av hagen.
Utenfor porten.
 
Gåsehud
 
Det viser seg at det var "bite-edderkoppen",
eller "den falske sorte enke" som den også kalles.
Den ligner litt på den sorte enke, og derfor tilnavnet.
Heldigvis er den ikke like giftig.
Men i verste fall,
kan bittet føre til uvelheter i flere dager.
 
Hvorfor knertet du den ikke, lurer du?
Nei, av prinsipp så knerter jeg hverken dyr eller insekter.
 
Men kanskje...
....neste gang den banker på døra...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar